Artykuł niniejszy został przygotowany w ramach projektu pn. “PPI2Innovate – „Capacity building to boost usage of PPI in Central Europe” („PPI2Innovate – Budowanie potencjału w celu zwiększenia wykorzystania Zamówień Publicznych na Innowacyjne Rozwiązania w Europie Środkowej”) realizowanego przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. ze środków Programu Interreg Europa Środkowa (2014- 2020).
Projekt PPI2Innovate realizowany jest w ramach Programu Interreg Europa Środkowa. Konsorcjum zrzesza 10 partnerów z 6 krajów Europy Środkowej, w tym partnerów z Chorwacji, Czech, Węgier, Włoch, Polski i Słowenii. W projekcie uczestniczą agencje sektorowe (HAMAG-BICRO, CTRIA i RARR), ośrodki badawcze i innowacyjne (UNITO, ICT TN, DEX IC), a także podmioty rządowe oraz samorządowe (Ministerstwo Administracji Publicznej Słowenii, Region Piemont, Zarząd Powiatu Somogy na Węgrzech i Miasto Lublin w Polsce).
Głównym celem projektu jest upowszechnienie i rozwój wiedzy w zakresie zamówień publicznych na innowacyjne rozwiązania (PPI) oraz zwiększenie wykorzystania zamówień publicznych (PPI) przez publiczne podmioty zamawiające w Europie Środkowej.
Aby osiągnąć założony cel partnerzy projektu podejmowali różne działania:
- • W pierwszej kolejności, w formie przewodników stworzono 3 narzędzia tematyczne SMART PPI2Innovate:
– SMARTH HEALTH – dla sektor ochrony zdrowia,
– SMARTH ICT – dla sektora technologii informacyjno-komunikacyjnych,
– SMARTH ENERGY – dla sektora energii, w pełni dostosowane do krajowych ram prawnych.
Głównym celem narzędzi PPI2Innovate jest udzielenie pomocy podmiotom stosującym zamówienia publiczne, poprzez wsparcie ich krok po kroku w dotarciu do innowacyjnych rozwiązań, których poszukują. Narzędzia opracowane w formie przewodników ułatwią opracowanie dokumentacji przetargowej, procedur przetargowych, wybór odpowiedniego wykonawcy, jak i zawieranie umów uwzględniających krajowe ramy prawne.
• 4 Programy pilotażowe na innowacyjne zamówienia publiczne:
– PILOTAŻ 1 – Lublin, PL (energia), innowacyjne oświetlenie mini-amfiteatru w Parku Jana Pawła II,
– PILOTAŻ 2 – Powiat Somogy, HU (ochrona zdrowia), Szpital Edukacyjny Kaposi Mór w powiecie Somogy: innowacyjne, inteligentne urządzenia medyczne oraz oprogramowanie do monitorowania i leczenia pacjentów cierpiących na choroby układu krążenia,
– PILOTAŻ 3 – Region Piemont, IT (energia), inteligentne rozwiązania energetyczne dla budynków i szklarni ze zrównoważoną instalacją kogeneracyjną w Eksperymentalnym Ogrodzie Botanicznym REA,
– PILOTAŻ 4 – Ministerstwo Administracji Publicznej Słowenii, SI (ICT), innowacyjne rozwiązanie ICT umożliwiające analizę semantyczną.
Celem programów pilotażowych PPI jest wzmocnienie powiązań między interesariuszami, uczenie się innowacyjnego podejścia poprzez działanie, jak również pokazanie dobrych praktyk zastosowania innowacyjnego podejścia do zamówień w 4 krajach Europy Środkowej.
Pilotaże realizowane były na podstawie 3 Narzędzi tematycznych SMART PPI2Innovate na różnych poziomach administracyjnych. Rozpoczęły się od zaprojektowania innowacyjnych publicznych usług lub rozwiązań. Następnie przeprowadzona została pełna procedura zamówienia publicznego, która zakończyła się podpisaniem umowy z wybranym wykonawcą.
• Kolejnym elementem projektu było stworzenie krajowych i regionalnych Centrów Kompetencji, które przyczynią się do budowania potencjału krajowego innowacyjnych zamówień publicznych poprzez zmianę podejścia do zamówień na innowacje oraz do lepszej współpracy i łączenia w sieci podmiotów działających w dziedzinie badań i rozwoju oraz administracji publicznej.
Celem głównym utworzenia Centrów Kompetencji PPI jest wsparcie podmiotów udzielających zamówienia publiczne m.in. poprzez rozwój wiedzy i wymianę doświadczeń w zakresie zamówień publicznych na innowacyjne rozwiązania (PPI), przedstawienie dobrych praktyk oraz możliwości zastosowania opracowanych w ramach projektu Narzędzi SMART PPI dla trzech różnych obszarów tematycznych: sektor ochrony zdrowia, technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz sektor energii.
Cele Centrów Kompetencji:
– podniesienie poziomu wiedzy z zakresu PPI wśród pracowników sektora publicznego,
– wspieranie ich przy stosowaniu PPI, w szczególności przy użyciu narzędzi PPI2Innovate,
– wywieranie wpływu na sektor publiczny w celu zachęcenia ich do stosowania PPI,
– wzmocnienie powiązań między zamawiającymi, instytucjami badawczymi i innymi podmiotami związanymi z innowacjami.
Krajowe Centra Kompetencji zrzeszą nowych członków sieci PPI i przekażą im zgromadzoną wiedzę.
• Pod koniec realizacji projektu, w maju 2019 r. zostanie utworzona Środkowoeuropejska Sieć Centrów Kompetencji PPI, której członkami zostaną wszyscy partnerzy projektu, partnerzy stowarzyszeni, a także podmioty zinteresowane zgłębianiem wiedzy w zakresie PPI. Środkowoeuropejska Sieć Centrów Kompetencji PPI zostanie utworzona w formie Stowarzyszenia przez partnera wiodącego projektu, Centralną Transdanubijską Regionalną Agencję Innowacji Nonprofit Ltd. (CTRIA) z Węgier.
Cele Sieci:
– zapewnienie jakości działań Centrów Kompetencji,
– stworzenie połączeń pomiędzy uczestnikami i inicjatywami w innych regionach Europy Środkowej i UE w zakresie PPI,
– umożliwienie transferu osiągnięć projektu na inne regiony.
Sieć obejmie swoim zakresem obszar Europy Środkowej.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Interreg Europa Środkowa
https://www.interreg-central.eu/Content.Node/PPI2Innovate.html