W ramach projektu “InMinds – Innovative Mindsets: Bridging the Skills Shortage of the European Printing Industry” opracowany został raport prezentujący luki w umiejętnościach pracowników sektora poligraficznego w pięciu krajach Unii Europejskiej: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Polsce, Grecji oraz we Włoszech.
Raport składa się z dwóch części. W pierwszej z nich dokonana została analiza funkcjonowania sektora poligraficznego w każdym z wymienionych krajów oraz przedstawione zostały tendencje rozwojowe w Europie. Warto zauważyć, że sektor poligraficzny kreuje obroty rzędu 106 miliardów euro. W jego skład wchodzi ponad 120 tys. podmiotów zatrudniających przeszło 770 tys. pracowników. Jak piszą autorzy raportu, większość z tych podmiotów zatrudnia nie więcej niż 20 osób (ponad 85% z nich). Niestety, ogólnoświatowy kryzys finansowy niezwykle silnie odbił się na funkcjonowaniu sektora. Wiele firm odczuło boleśnie spadek liczby zamówień na wyroby drukowane, zaś instytucje finansujące nie są już tak skłonne do udzielania pożyczek małym i średnim firmom, co wpływa na pogorszenie kondycji tego sektora. Równocześnie wzrost kosztów produkcji, szczególnie spowodowany wzrostem kosztów energii elektrycznej, drożejącymi surowcami oraz zwiększającymi się kosztami pracy spowodował obniżenie się marży, a tym samym i realizowanego zysku przedsiębiorstw z tej branży. Ponadto, koncentracja dostawców sektora poligraficznego i zwiększenie ich siły przetargowej wpływa na obniżenie możliwości negocjacyjnych firm poligraficznych, a tym samym na pogorszenie ich sytuacji rynkowej.
W drugiej części raportu zostały przedstawione wyniki badań kwestionariuszowych przeprowadzonych w krajach biorących udział w projekcie. Kwestionariusze rozesłano do ponad 250 odbiorców w każdym kraju. Odsetek zwrotów wyniósł ponad 15%. W badaniu wzięło udział łącznie 156 przedstawicieli branży poligraficznej oraz wykorzystano kwestionariusz ankietowy składający się z 36 pytań oceniających różne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstw. W kwestionariuszu wykorzystano skalę Likerta, by w ten sposób móc uzyskać informację, jak same firmy oceniają swój sposób funkcjonowania. Kwestionariusz ten był już pierwotnie wykorzystywany w innym badaniu dotyczącym sektora poligraficznego i jego kondycji, przeprowadzonym w roku 2007. Wyniki obecnych badań wskazują, że praktycznie wszystkie firmy biorące w nim udział wykazują się dużym poziomem orientacji na klienta. Większość ankietowanych osób wskazała, iż rozwój osobisty jest jednym z kluczowych elementów zapewniających prawidłowe funkcjonowanie na rynku. Cześć z ankietowanych określiła, że choć dba o rozwój, to jednak jest zainteresowana podwyższeniem swoich kompetencji. Szczególnie jest to istotne w obszarze „badań nad nowymi materiałami i/lub technikami”. Jest to słaby punkt branży drukarskiej, choć w badanych krajach drukarze chcą wiedzieć o nowych rozwiązaniach i pomysłach.
Cały raport dostępny jest na stronie internetowej projektu.
Zdjęcie: http://inminds.eu/index.php